Ramana Maharshi   Lees meer over zijn leven.

De essentie van de boodschap van Ramana Maharshi heeft hij de weergegeven in 40 verzen. Het is voor het eerst in Tamil geschreven onder de naam ULLADU NARPADU. Er zijn vele verschillende vertalingen. bij de weergave van de synopsi heb ik gekozen voor de vertalingen van C.C. Cohen. Een van de eerste volgelingen uit het westen die zijn leven bij Ramana doorbracht in Tiruvannamalai.

Voor de verzen heb ik gekozen voor de vertaling van Richard Clark die met zijn hedendaagse commentaar en aanvullende oefeningen je leid naar de directe ervaring

Hieronder staat wat je zelf kunt ont-dekken door het lezen van de verzen en zelf-onderzoek te doen.

  1. Bewustzijn is alles – de ziener en het geziene, het reële en het zichtbare.
    Omdat de wereld gezien wordt, moeten we een gemeenschappelijke oorzaak (een God, of eerste principe) afleiden, die over onbeperkte krachten beschikt om als diversiteit te verschijnen. De beelden bestaande uit namen en vormen, de ziener, het scherm*, het licht– dit alles is Hij Zelf.

Commentaar: Omdat we bestaan en een externe wereld waarnemen, moet er een oorzaak zijn, een hogere macht, iets dat groter is dan ons individuele zelf, één Realiteit die ten grondslag ligt aan de verschijning van zowel de ziener als wat wordt gezien: Bestaansbewustzijn. *Ramana gebruikt regelmatig de metafoor van een projector en projectiescherm om het bewustzijn te duiden.

Waarnemingen spelen zich af op het ‘scherm van het bewustzijn’, zoals alles met een naam of vorm. Dit omvat deze schijnbare persoon die het scherm ziet, het scherm zelf en het licht waardoor het scherm wordt verlicht. Dit alles, de ziener, het scherm en wat gezien wordt, is je Zelf, je diepste identiteit, niet de ingebeelde identiteit die je als echt beschouwt, en wie je bent. Het is alsof we in de bioscoop zitten, maar ontdekken dat we het scherm zijn en niet de film. Is het scherm ooit verbrand door het vuur in de film?

Dit Zelf is het ‘Eerste Principe’ waarover in de eerste zin wordt geschreven.

Oefening: Besta je op dit moment? Je bestaat (existentie/zijn) en je weet dat je bestaat (bewustzijn). Zonder je geest of zintuigen te gebruiken, weet je dat je bestaat. Als je naar binnen zoekt naar wie je bent? Kun je dan een van de veranderende dingen zijn (gedachten, gevoelens, sensaties geluiden, rol, identiteit, lichaam etc) ?

Je voelt je de hele tijd dezelfde. Wat is het dat altijd in jezelf aanwezig is? Als je ‘door je zintuigen’ kijkt, zie je talloze objecten en complexiteiten. Als je rechtstreeks in jezelf ‘kijkt’, is wat je tegenkomt het meest unieke. Heb je twee bestaansvormen, of slechts één? Zijn er twee zelven in de een die de ander kunnen zien? Of slechts één?

  1. Niet drie, maar slechts één.
    Alle religies postuleren de drie grondbeginselen: de wereld, de ziel en God, maar het is slechts de een Werkelijkheid die Zichzelf manifesteert als deze drie. Je kunt alleen maar zeggen: ‘De drie zijn eigenlijk drie’ zolang het ego standhoudt. Daarom is in je eigen Zijn te rusten, waar het ‘ik’ of ego dood is, de perfecte staat.

Commentaar: Eerst stellen we ons voor dat we een afzonderlijk zelf zijn, daarna zien we een wereld die door anderen wordt bevolkt. Als we bedenken hoe dit allemaal gebeurt, stellen we ons een macht buiten onszelf een god voor. Meestal merken we niet dat deze alle drie uit onszelf voortkomen. Wanneer we dit door zelfonderzoek ontdekken, en de triade oplost,  is er alleen vrede. De vrede die voortkomt uit het feit dat er geen “ander” is om bang voor te zijn. En er niets dat we niet hebben, dus er is geen verlangen, niets om te willen.

Verlangens komen voort uit het ego. Er is niets afzonderlijks waar het Zelf naar kan verlangen. Vrede is vrijheid van verlangen, dus om echte vrede te verkrijgen moet je het ego ‘doden’. Als je weet wie je bent, wat je identiteit als het Zelf is, zie je ook dat het ego, omdat het onwerkelijk is, in het begin niet bestond. Dit is wordt de ego door genoemd. Maar hoe kan iets dat nooit heeft bestaan, grip op je hebben?

Oefening: Merk op dat je bestaat. Onderzoek wat dit precies betekent, wie of wat bestaat er, en waar? Gooi alles weg wat komt en gaat, en duik in wat overblijft. Voel je hier ‘drie’, of slechts één? Het bestaan ​​is uniek, en jij ook. Je hoeft alleen maar zelf te ontdekken dat er op dit moment geen enkel individu bestaat, en dat heeft ook nooit bestaan.

  1. Neem een ​​niet-objectieve kijk.
    ‘De wereld is echt.’ “Nee, het is slechts een illusoire schijn.” “De wereld is bewust.” “Nee.” “De wereld is geluk.” “Nee.” Wat voor nut heeft het om zo te redeneren? Die toestand is voor iedereen aanvaardbaar, waarin men, nadat men de objectieve visie heeft opgegeven, zijn Zelf kent en alle noties van eenheid of dualiteit, van zichzelf en het ego, verliest.

Commentaar: Dualiteiten zijn slechts mentale constructies. Een debat voeren over de realiteit van de wereld is als ruzie maken over de schubben van een slang die uiteindelijk slechts een touw blijkt te zijn. Het hele punt van spirituele oefening is om erachter te komen wie (of wat) je bent. Dit, zoals hierboven genoemd, ‘nadat we de objectieve kijk hebben opgegeven’, brengt vrede en geluk voor iedereen. Dat is de reden waarom Ramana zei: “Die staat is voor iedereen aanvaardbaar.”

Oefennotitie: Wanneer je geest stil wordt, voel je kalmte en vrede. Waar komt deze vrede vandaan? Als je geest rustig is, haal je niet langer de gedachten, herinneringen, ideeën en projecties tevoorschijn waarin je normaal gesproken lijkt te leven. Wat is er anders in deze mentale toestand? En als het niet opgeroepen wordt, waar komt deze vrede dan vandaan? En waarom wordt dit door iedereen gevoeld? Zou het kunnen dat iedereen naar binnen kijkt, naar dat wat er altijd is, voor iedereen? Wat kan er gevonden worden door een dergelijk onderzoek? Wie ben ik?

  1. Het ziende Zelf is het Oog van het Oog.
    Als je zelf vorm hebt, zal het lijken alsof de wereld en God ook vorm hebben. Maar als je vormloos bent, wie is het dan die die vormen ziet, en hoe? Kan zonder het oog een object worden gezien? Het ziende Zelf is het Oog, en dat Oog is het Oog van de Oneindigheid.

Commentaar: Hoe je jezelf ziet, bepaalt hoe je iets anders ziet. Als jij een vorm hebt, dan hebben anderen, de wereld en God dat ook. Maar als jij vormloos bent, zijn de wereld en God dat ook.

Oefennotitie: Onderzoek in jezelf: “Wie weet?” Gebruik dit onderzoek om in je eigen bewustzijn te duiken. Als je denkt dat het de geest is die weet, vraag dan: “Wie kent deze geest?” en “Heeft deze kenner een vorm?”

  1. Zie jij een wereld zonder lichaam?
    Het lichaam is een vorm die bestaat uit de vijfvoudige omhulling; daarom worden alle vijf omhulsels geïmpliceerd in de term ‘lichaam’. Bestaat de wereld buiten het lichaam? Heeft iemand de wereld gezien zonder het lichaam?

Commentaar: De vijf omhulsels zijn, van buiten naar binnen, 1. Fysiek, het lichaam en de zintuigen, 2. Energie, de levenskracht die in het lichaam beweegt, 3. Mentaal, de geest en het denken, 4. Wijsheid, het intellect, en 5. Gelukzaligheid, het ‘subtiele lichaam’, ervaren als geluk, verrukking en gelukzaligheid. Je eigen Wezen, je Zelf, bevindt zich binnenin, het meest innerlijke, dieper dan alle vijf de lagen.

Oefennotitie: Hoe ken jij de wereld? Het gaat alleen via de zintuigen. Hoe ken jij de zintuigen? Het is alleen door de geest. Hoe ken je de geest? Je kunt je gedachten ‘zien’, wat betekent dat de gedachten ‘extern’ voor je zijn. Wat in jou kent jouw gedachten? Wat in jezelf weet?

volgende verzen                                                                 Terug naar overzicht