Ramana Maharshi   Lees meer over zijn leven.

De essentie van de boodschap van Ramana Maharshi heeft hij de weergegeven in 40 verzen. Het is voor het eerst in Tamil geschreven onder de naam ULLADU NARPADU. Er zijn vele verschillende vertalingen. bij de weergave van de synopsi heb ik gekozen voor de vertalingen van C.C. Cohen. Een van de eerste volgelingen uit het westen die zijn leven bij Ramana doorbracht in Tiruvannamalai.

Voor de verzen heb ik gekozen voor de vertaling van Richard Clark die met zijn hedendaagse commentaar en aanvullende oefeningen je leid naar de directe ervaring

Hieronder staat wat je zelf kunt ont-dekken door het lezen van de verzen en zelf-onderzoek te doen.

verzen 31 tot 35                                                  Vorige verzen                                                     Terug naar overzicht

31. Ondergedompeld in het Zelf hoeft er niets meer gedaan te worden

Wat moet er nog worden bereikt voor Hem die is ondergedompeld in de gelukzaligheid van het Zelf, voortkomend uit het uitsterven van het ego? Hij is zich van niets anders bewust dan het Zelf. Wie kan zijn Staat waarnemen?

Commentaar: Wat valt er voor het Zelf te bereiken? Voor het Zelf is er geen ander, niets te winnen, niets te verliezen, Eén zonder tweede, dus niemand die kan winnen of verliezen.

Oefennotitie: Met hoeveel personen zijn jullie diep van binnen? Ben jij meervoudig, met meerdere bestaansvormen en bewustzijnen? Of ben jij er maar één? Is er één die de ander kent, of slechts één.

32. Onderzoek wat je werkelijk bent, en blijf als Dat

Hoewel de Schriften verkondigen: ‘Gij zijt Dat’, is het slechts een teken van zwakte van de geest om te mediteren ‘Ik ben Dat, niet dit’, omdat u eeuwig Dat bent. Wat we moeten doen is onderzoeken wat iemand werkelijk is en Dat blijven.

Commentaar: De affirmatie ‘Ik ben Dat’ is geheel mentaal. Heeft wat je nu en altijd bent enige bevestiging nodig? Kan het groter of kleiner gemaakt worden? Kan de werkelijkheid realistischer worden gemaakt? Wat moet er gebeuren als we deze bevestiging ontwijken? Onderzoek eenvoudigweg de realiteit van je bestaan. Jezelf ontdekken als een open bewustzijn zonder enig attribuut, blijf gewoon Dat, wie je bent en altijd bent geweest. Als je dit ziet, weet je dat er geen alternatief is, niets anders dat je ooit zou kunnen zijn.

Oefennotitie: Hoe kom je in je onderzoek voorbij het mentale? Soms is dit moeilijk omdat de geest alles in een object verandert, zelfs de niet-objectieve realiteit. Wanneer je begint te onderzoeken, merk dan op dat je bestaat. Je hebt je zintuigen en je gedachten niet nodig om te weten dat je bestaat. Dit bestaan is vanzelfsprekend, iets dat je kent op een niveau dat dieper ligt dan de zintuigen of het denken. Wanneer je op deze manier met onderzoek begint, ben je al dieper dan de geest. Als je dat weet, blijf dan bij en als dat.

 

33. Er is maar één Zelf

Het is belachelijk om te zeggen ‘Ik heb het Zelf niet gerealiseerd’ of ‘Ik heb het Zelf gerealiseerd’. Zijn er twee zelven, waarbij de een het object is van de realisatie van de ander? Het is een waarheid in de ervaring van iedereen dat er maar één Zelf is.

Commentaar: Dit heeft zowel persoonlijke als universele betekenis. Wat het persoonlijke betreft, zegt Ramana het goed: “Zijn er twee zelven, waarvan de een het object van de ander is?” Is dat jouw ervaring? Het Zelf is innerlijk, dichterbij, zoals ze zeggen, dan je adem. Wat vind je binnenin als je ernaar vraagt, veel of één? Er zijn veel ideeën, veel objecten, maar hoeveel weten het?

Vanuit een universeel perspectief, zei Sankara, Jiva is Siva, ‘het individu is het Absolute.’ Dit komt ook uit de Upanishads met Tat tvam Asi: “Jij bent Dat.” Beide verklaren de identiteit van het schijnbare individu met Absoluut Zijnsbewustzijn.

Oefennotitie: Bent je een van de velen? Kijk nu diep en zie. Hoe voelt het? Ramana zei dat onderzoek meer op gevoel leek dan op denken. Hoe voelt het, één of meerdere? Wat is jouw directe ervaring?

34. Illusie wordt geboren uit onwetendheid

Het is te wijten aan de illusie geboren uit onwetendheid dat mensen er niet in slagen Dat wat altijd en voor iedereen de inherente Werkelijkheid is die in haar natuurlijke Hartcentrum verblijft, te herkennen en daarin te verblijven, en dat zij in plaats daarvan beweren dat het bestaat of niet bestaat, dat het heeft vorm of heeft geen vorm, of is non-duaal of duaal.

Commentaar: Dit is gemakkelijk te onderscheiden aan de hand van de analogie van het touw en de slang. Als je een donkere kamer binnengaat, zie je een slang. Wanneer verlicht, is wat een slang leek slechts een touw. De illusie van de slang is te wijten aan de onwetendheid over zijn werkelijke vorm. Het is alsof de illusie van de slang de realiteit van het touw verduistert. Als de illusie verdwenen is, als het licht binnenkomt, is er geen onwetendheid meer en wordt het touw duidelijk gezien zoals het is en altijd was. Het is nooit een slang geweest.

Oefennotitie: Wat is in jezelf de inherente Werkelijkheid? Wat is altijd?

35. In het Zelf blijven is het enige wat je kunt bereiken

Het zoeken naar en verblijven in de Werkelijkheid die altijd wordt bereikt, is het enige Bereikbare. Alle andere verworvenheden (siddhi’s) zijn die welke in dromen worden verworven. Kunnen ze echt lijken voor iemand die uit zijn slaap is ontwaakt? Kunnen zij die gevestigd zijn in de Werkelijkheid en vrij zijn van maya, door hen misleid worden?

Commentaar: Wat is, in de analogie van het touw en de slang, de betekenis van alle verworvenheden van de slang? De waarheid van de leer van Ramana Maharshi is de volslagen onwerkelijkheid van het ego. Al deze schijnbare verworvenheden zijn voor het ego. Het Zelf is alles, dus er valt niets te bereiken, niets te winnen voor het Zelf. Zelfs in het Zelf blijven is geen verworvenheid, het is de natuurlijke staat. Voor het ego is dit echter het hoogste wat men kan bereiken.

volgende verzen                                                     Terug naar overzicht