Ramana Maharshi   Lees meer over zijn leven.

De essentie van de boodschap van Ramana Maharshi heeft hij de weergegeven in 40 verzen. Het is voor het eerst in Tamil geschreven onder de naam ULLADU NARPADU. Er zijn vele verschillende vertalingen. bij de weergave van de synopsi heb ik gekozen voor de vertalingen van C.C. Cohen. Een van de eerste volgelingen uit het westen die zijn leven bij Ramana doorbracht in Tiruvannamalai.

Voor de verzen heb ik gekozen voor de vertaling van Richard Clark die met zijn hedendaagse commentaar en aanvullende oefeningen je leid naar de directe ervaring

Hieronder staat wat je zelf kunt ont-dekken door het lezen van de verzen en zelf-onderzoek te doen.

verzen 36 tot 40                                                  Vorige verzen                                                     Terug naar overzicht

36. Wij zijn altijd Dat

Alleen als de gedachte “Ik ben het lichaam” opkomt, zal de meditatie “Ik ben niet dit, ik ben Dat.” iemand helpen om als Dat te blijven. Waarom zouden we voor altijd moeten denken: “Ik ben Dat?” Is het nodig dat de mens blijft denken: ‘Ik ben een mens?’ Zijn wij dat niet altijd?

Commentaar: Zelfonderzoek is het onderzoeken van je eigen Wezen om te zien wat waar is en wat niet. Wat waar is, is altijd waar. Wat niet waar is, is dat wat komt en gaat. De sleutel tot onderzoek is dan discriminatie en ontkenning. Maak een onderscheid tussen het veranderlijke en het onveranderlijke, tussen het onwerkelijke en het werkelijke, en verwerp vervolgens de ideeën achter het veranderlijke en gooi ze weg. Eén manier om dit te doen is met ontkenning. Dit is waar neti-neti, “niet dit, niet dit” in het spel komt, om verkeerde ideeën, onwetendheid, over jezelf uit te doven. Het gebruik van ontkenning moet echter tot dit doel worden beperkt. Als je zegt: ‘Ik ben niet dit, ik ben Dat’ als affirmatie, bereik je niets, omdat je om te beginnen al en altijd Dat bent. Je kunt het Werkelijke niet reëler maken.

Oefennotities: Negatie moet grondig worden uitgevoerd om effectief te zijn. Alleen maar neti-neti zeggen (of denken) is niet voldoende. Je moet diep in jezelf kijken en de verschillende vormen ontdekken die je verkeerde identificatie heeft aangenomen. Als je bijvoorbeeld probeert te discrimineren om de onwerkelijkheid van het lichaam te leren kennen zonder een soortgelijke discriminatie van de schijnbare acteur die via het lichaam lijkt te handelen, dan ben je nog niet klaar met je werk. Wees grondig in uw onderzoek!

37. ‘Non-dualisme in de praktijk, non-dualisme bij het bereiken’ is onjuist.

De stelling ‘Dualisme tijdens de praktijk, non-dualisme bij het bereiken’ is eveneens onjuist. Terwijl je angstig zoekt en ook wanneer je je Zelf hebt gevonden, wie is er anders dan de tiende* mens?

Commentaar: Het pad moet van dezelfde aard zijn als de bestemming, hoe kan het anders nuttig zijn? Dit is één reden waarom Ramana’s zelfonderzoek zo krachtig is; onderzoek bestaat uit het Bewustzijn dat men rechtstreeks probeert te zien. Als de waarheid het pad is, schept ze niet nog meer onwetendheid, zoals nuttige leringen die later zelf overwonnen zullen moeten worden. Bij Zelfonderzoek is de eerste stap hetzelfde als de laatste stap.

Oefennotitie: Gebruik Bewustzijn om naar Bewustzijn te kijken.

Informeer. Ken jezelf.

*Dit verwijst naar een traditioneel verhaal van een groep van tien dwazen die samen op reis waren. Ze moesten een rivier oversteken en bij het bereiken van de andere oever wilden ze controleren of ze allemaal veilig aan de overkant waren gekomen. Iedereen telde om de beurt, maar iedereen telde de negen anderen en vergat zichzelf. Ze dachten dus dat de tiende man was verdronken en begonnen om hem te rouwen. Op dat moment kwam er een reiziger voorbij en vroeg wat er aan de hand was. Hij zag meteen de oorzaak van hun fout en om hen te overtuigen liet hij ze één voor één langs hem heen lopen, terwijl hij iedereen een klap gaf en zei dat ze de slagen moesten tellen.

38. Niet de doener, dan geen karma

Zolang een mens de doener is, plukt hij ook de vruchten van zijn daden, maar zodra hij het Zelf beseft door te onderzoeken wie de doener is, valt zijn gevoel van de doener weg en het drievoudige karma (Sanchita, Agami en Prarabdha, karma uit een vorig leven, uit het huidige leven, en dat in dit leven uitgewerkt wordt) is beëindigd. Dit is de staat van eeuwige Bevrijding.

Commentaar: Voor wie is het karma? Het is voor degene die handelt. Deze ontvangt de vrucht van de daden, het karma. Het lichaam handelt. Handel jij? Pas als je deze vraag duidelijk begrijpt, zul je deze waarheid ervaringsgericht leren kennen.

Oefennotitie: Wie is de acteur? Wie onderneemt actie? Ben jij de doener? Handelt het Groot Absolute ooit? Doet het bestaan iets?

39. Als er geen gedachte aan gebondenheid is, zijn gedachten aan bevrijding niet nodig

Alleen zolang iemand zichzelf gebonden acht, blijven gedachten aan gebondenheid en bevrijding bestaan. Wanneer iemand vraagt wie gebonden is, wordt het Zelf gerealiseerd, eeuwig verworven en eeuwig vrij. Als de gedachte aan gebondenheid ten einde komt, kan de gedachte aan bevrijding dan overleven? Deze dualiteiten bestaan alleen in onze geest. Wanneer een dualiteit als één wordt gezien en daardoor verdwijnt, waar is deze dan gebleven? Was het ooit echt? Wanneer blijkt dat de slang-in-touw een touw is, waar is de slang dan gebleven?

Commentaar: Dualiteiten, zoals bevrijding en gebondenheid, verschijnen als paren van schijnbare tegenpolen. Waar is de ander zonder een van de twee? Ideeën van slavernij en bevrijding zijn een van deze paren. Geen van deze paren bestaat in hun eigen recht; ze zijn allemaal afhankelijk van het licht van het bewustzijn voor hun schijnbare bestaan. Ze zijn verder afhankelijk van de geest voor het idee van oppositie. Welke tegenstand kan er in het Zelf zijn?

Oefennotitie: Wat gebeurt er als de dualiteiten waarvan jij denkt dat ze echt zijn, verdwijnen?

40. Ontsnappen aan alle vormen is de weg naar bevrijding

Als er wordt gezegd dat er drie soorten bevrijding zijn, met vorm of zonder vorm of met en zonder vorm, laat me je dan vertellen dat het uitsterven van drie vormen van bevrijding de enige echte bevrijding is.

Commentaar: Alle dingen met vormen hebben een begin en een einde. Zo lang als je vasthoudt aan de vorm, zul je niet in staat zijn je in het vormloze te storten. Het idee van vorm verduistert de realiteit die onder alle vorm ligt, namelijk Bewustzijn, dat ons wezen is. Vormen komen in onze geest naar boven als we ideeën bedenken over verschillen.

Praktijknotitie: Heeft het bestaan een vorm? Hoe zit het met Bewustzijn? Heeft het Zelf een vorm? Heeft u een formulier?

vorige verzen                                                     Terug naar overzicht