Ramana Maharshi Lees meer over zijn leven.
De essentie van de boodschap van Ramana Maharshi heeft hij de weergegeven in 40 verzen. Het is voor het eerst in Tamil geschreven onder de naam ULLADU NARPADU. Er zijn vele verschillende vertalingen. bij de weergave van de synopsi heb ik gekozen voor de vertalingen van C.C. Cohen. Een van de eerste volgelingen uit het westen die zijn leven bij Ramana doorbracht in Tiruvannamalai.
Voor de verzen heb ik gekozen voor de vertaling van Richard Clark die met zijn hedendaagse commentaar en aanvullende oefeningen je leid naar de directe ervaring
Hieronder staat wat je zelf kunt ont-dekken door het lezen van de verzen en zelf-onderzoek te doen.
verzen 11 tot 15 Vorige verzen Terug naar overzicht
11. Onwetendheid is het niet kennen van de kenner
Is het niet eerder onwetendheid om al het andere te weten zonder zichzelf, de kenner, te kennen? Zodra iemand het Zelf kent, dat het substraat is van kennis en onwetendheid, gaan kennis en onwetendheid verloren.
Commentaar: We weten zoveel in ons leven: onszelf, onze dierbaren, ons huis, onze stad, onze baan, wat we wel en niet leuk vinden, we weten zo ongeveer alles, maar wie we werkelijk zijn. Het enige wat we cognitief, met onze geest, kunnen weten, zijn dingen van zintuigen en gevoelens – objecten, grof en subtiel. Maar het bestaan is geen object. Bewustzijn is geen object. Je bent geen object. Hoe kan de geest iets weten dat niet-objectief is? De geest rust, om zo te zeggen, in de ondergrond van jou. Je kent de geest; het kent jou niet. Toch kun je jezelf kennen, direct en onmiddellijk, zelfs nu. Zelfonderzoek is een manier om jezelf te leren kennen.
Oefennotitie: Je bestaat, en je weet dat je bestaat. Wie weet? Wie weet in je diepste meditatie? Is het de geest, of dieper dan de geest? Als je gelukkig bent, wie weet? Wie is deze kenner? De onbekende kenner van alles wat bekend is, wie weet dit? Wie ben ik?
12. Ware Kennis gaat verder dan alles wat bekend is
Dat alleen is ware Kennis, die noch kennis, noch onwetendheid is. Wat bekend is, is geen ware Kennis. Omdat het Zelf straalt zonder niets anders te kennen of bekend te maken, is Dat alleen Kennis. Het is geen leegte.
Commentaar: Wat is het ‘licht’ van je eigen bewustzijn? Is er een andere bron van ‘licht’ nodig om dit te weten? Of is het zelfverschijnend, verlicht door zijn eigen licht? Dat wat met dit licht wordt gezien, is ware Kennis. Jouw kennis van je eigen bestaan is ware Kennis. In ware Kennis bestaan geen verdeeldheden zoals onwetendheid en kennis. Ware Kennis is non-duaal, zonder paren van tegenstellingen.
Wat de geest kent zijn objecten, grof en subtiel. De geest zorgt niet voor zijn eigen licht: het is eerder hetzelfde zelfverschijnende licht, dat is wie jij bent, dat alles verlicht. Wat via de geest bekend is, is indirect en gefilterd en gevormd door verlangens, angsten en conditionering. Wat de geest kent, is altijd gecentreerd rond deze ‘ik’-gedachte, het denkbeeldige karakter waarvan we aannemen dat we het zijn. Deze kennis is allemaal relatief, gezien de relatie met deze ingebeelde persoon.
Dit is geen ware Kennis.
Ware Kennis verandert nooit, het is kennis van je bestaan, kennis van het Zelf. Het is Zelfbekend. Er is geen ander licht.
Oefennotitie: Je weet dat je bestaat. Bij welk licht weet je dat? Hoe zit het als je droomt? Wie is de “onbekende kenner van alles wat bekend is?”
13. Het Zelf is de enige werkelijkheid
Het Zelf, dat Kennis is, is de enige Werkelijkheid. Kennis van veelheid is valse kennis. Deze valse kennis, die in werkelijkheid onwetendheid is, kan niet bestaan los van het Zelf, dat Kennis-Realiteit is. De verscheidenheid aan gouden sieraden is onwerkelijk, aangezien geen enkele kan bestaan zonder het goud waarvan ze allemaal zijn gemaakt.
Commentaar: Zelfs onwetendheid wordt verlicht door een zelfverschijnend bewustzijn. Wil onwetendheid onwetendheid zijn, dan moet het gekend zijn.
Bestaan-Bewustzijn-Bliss, Sat,-Chit-Ananda is wie je bent. Is er een mogelijk alternatief voor jouw bestaan? Bestaat er een andere werkelijkheid dan de werkelijkheid? Dit is de ondergrond waarop je ego, anderen, de wereld en je idee van een hogere macht allemaal bestaan. Zijn ze iets anders dan ‘goud’, het substraat zelf?
Ramana zegt dat het Zelf Kennis is. Wat bedoelt hij hiermee? Misschien wordt het beter begrepen om te zeggen dat het Zelf Bewustzijn is. Terwijl je onderzoekt, zie je dat alles alleen maar Bewustzijn is. Bewustzijn is er altijd bij het Bestaan, het zijn niet twee, maar twee namen voor hetzelfde. Dit is jouw Zelf, jouw enige Bestaan.
Oefennotitie: Vraag: “Waar komt dit realiteitsgevoel vandaan?” Doe nu hetzelfde onderzoek naar het gevoel van realiteit in je dromen. Wie kent de waaktoestand? Wie kent de droom?
14. Vind het echte ‘ik’ en de ‘anderen’ gaan verloren
Als de eerste persoon, ‘ik’, bestaat, zullen de tweede en derde persoon, ‘jij’ en ‘hij’, ook bestaan. Door onderzoek te doen naar de aard van het ‘ik’, gaat het ‘ik’ verloren. Daarmee gaan ook ‘jij’ en ‘hij’ verloren. De resulterende staat, die straalt als Absoluut Zijn, is iemands eigen natuurlijke staat, het Zelf.
Commentaar: Het ego kan alleen verdwijnen als het niet echt is. Wat echt is, is altijd waar. We hebben allemaal ervaringen waarin het ego er niet meer is. Deze omvatten onze nachtelijke slaap, maar ook verschillende interne toestanden, waaronder meditatie en samadhi, waarbij het ego gewoon verdwijnt. Als dit ego komt en gaat, als het ego niet permanent is, is het dan echt? Merk op dat wanneer het ego verdwijnt, ook alle anderen en de wereld verdwijnen, zoals het geval is in de diepe slaap. Er is echter iets in ons dat nooit verdwijnt; wat is dat? Ramana noemt dit de ‘natuurlijke staat’. Het is de natuurlijke staat, omdat het aanwezig is wanneer alle verschillende ideeën, veronderstellingen en verkeerde identificaties wegvallen. Het is natuurlijk omdat er niets hoeft te worden gedaan om het te produceren, maar i
Het is wat er altijd blijft.
Oefennotitie Wat is deze natuurlijke staat? Ontdek het nu zelf. Informeer. Wijs alles af wat komt en gaat, alles wat een begin had, alles wat een oorzaak heeft. Wat overblijft? Duik daarin.
15. Alleen het heden bestaat
Alleen met betrekking tot het heden kunnen het verleden en de toekomst bestaan. Ook zij zijn, hoewel actueel, het heden. Proberen de aard van het verleden en de toekomst te bepalen terwijl je het heden negeert, is hetzelfde als proberen te tellen zonder de eenheid.
Commentaar: Wanneer is het? Welnu, het is nu zo. Het is altijd nu. Wat voorbij lijkt, was ooit nu. Wat als toekomst wordt voorgesteld, zou op een dag nu wel eens kunnen zijn. Dit is de enige keer dat je bestaat. Alle ervaringen, grof of subtiel, zijn nu. Het is ook altijd ‘hier’. Nu en hier zijn wanneer en waar je bestaat. Altijd. Het verleden en het heden bestaan alleen in je geest. Nu is de directe ervaring van het Zijn.
Oefennotitie: Wees gewoon hier en nu. Verwerp elk ander idee. De twijfel: “Kan ik dit doen?” is gewoon een ander idee.